Întâlnire cu învățarea experiențială
27 noiembrie-3 decembrie, Olanda
Din 2009 și până acum, am încercat prin Babel Education să facem o punte între metodele non-formale și învățământul formal din România, din convingerea că ele sunt cu adevărat ingredientul schimbării în educație. Nu am știut însă până acum că există școli ce funcționează exclusiv pe baza principiilor non-formalului, pe baza colaborării, învățării din experiență, autonomiei și relațiilor de coaching între profesor-elev. Aceste școli și-au început activitatea în Olanda acum 40 de ani, iar experiența lor este documentată de Universitatea din Leuven.
Echipa Babel Education a avut posibilitatea, prin programul de mobilități Erasmus+ să participe la un curs de inițiere în metodele învățării exepriențiale oferit de Tweemonds, organizația ce coordonează în Olanda proiectul EGO (ervaringsgericht onderwijs). Pentru că învățarea nu poate avea loc fără o parte practică, am vizitat două școli create pe principiile mai sus menționate, una dintre ele fiind chiar prima școală EGO din Olanda.
Am realizat beneficiile acestor principii de la primul contact cu copiii, profesorii și chiar mediul școlilor vizitate. În primul rând ne-a uimit armonia în care activitățile se desfășoară, gradul de implicare al copiilor în activitățile de învățare, felul în care este conceput spațiul pentru a servi nevoilor acestora. Sala de clasă este înlocuită de un open-space prin care copiii se mișcă pentru a-și găsi locul de învățare. Se învață independent, individual sau în echipă, fiecare copil știind ce are de făcut și alegând unde și când să își termine sarcinile de lucru.
Valoare cea mai înaltă pe care aceste școli doresc să o vadă implementată în realitate este IMPLICAREA. Fără ea, învățarea la nivel fundamental (deep level learning) nu poate avea loc . Implicarea înseamnă cufundarea în activitate, acordarea maximă a atenției pentru ceea ce faci.
E greu să crezi că școala este acel loc unde suntem total implicați. Dar atunci când vezi cu ochii tăi acest gen de activitate, nu doar la copii ci și la profesori, pentru care a fi cu copiii este o vocație, o șansă de învățare, îți dai seama că viața în școală poate fi una din cele mai mari surse de bucurie.
Cum poți ajunge la acest grad mare de implicare? Despre acest lucru au fost zilele de formare, atent gândite de trainer-ul nostru Suze Roelofs, manger de proiect EGO în Olanda și între timp prietenă foarte bună a Babel Education.
Trei sunt aspectele de care trebuie să avem grijă când ne dorim implicarea copiilor:
- Relație
- Autonomie
- Competență
Dacă reușim să creăm relații armonioase (profesor –copil, copii- copii), reușim să le dăm copiilor libertatea de a alege anumite aspecte legate de învățarea lor (unde, când, cu cine?) respectiv le dăm sarcini potrivite nivelului lor de competență (din zona de proximă dezvoltare a fiecăruia), implicarea se întâmplă natural, fără stimulente sau recompense, fără frică. Ea are la bază curiozitatea, dorința naturală a copiilor de a explora lumea, dispoziție ce școlile experiențiale își doresc să o păstreze intactă până la vârsta adultă. Doar astfel putem continua să învățăm pe tot parcursul vieții.